Αρκετές είναι οι χώρες που έχουν ψαλιδίσει τις ελευθερίες των νέων οδηγών, σε μια προσπάθεια να ενισχυθεί η οδική ασφάλεια.
Αντικείμενο διαμάχης έχει αποτελέσει κατά καιρούς το αν πρέπει να εφαρμόζονται περιορισμοί στους νέους οδηγούς, δεδομένου ότι οι τελευταίοι, λόγω έλλειψης εμπειρίας, ή άγνοιας κινδύνου εμπλέκονται συχνά σε τροχαία ατυχήματα.
Μια από τις χώρες που έχει ψαλιδίσει τις ελευθερίας των νέων οδηγών είναι η Ιταλία, απαγορεύοντας τους να οδηγούν αυτοκίνητα με μεγάλη ισχύ κινητήρα. Προσώρας, για να κάτσει ένας οδηγός πίσω από ένα αυτοκίνητο με κινητήρα ισχύος άνω των 95 PS ή άνω των 75 ίππων/τόνο, πρέπει να έχει συμπληρώσει ένα έτος κατοχής διπλώματος οδήγησης.
Παρ΄όλα αυτά, με τον νέο ιταλικό Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος βρίσκεται προ των πυλών, το χρονικό διάστημα «προσαρμογής» των νέων οδηγών θα επεκταθεί σε τρία χρόνια, αναγκάζοντας τους άπειρους οδηγούς να οπλιστούν με ακόμα μεγαλύτερη υπομονή.
Από την άλλη, ο νέος ιταλικός ΚΟΚ χαλαρώνει τους περιορισμούς όσον αφορά την ιπποδύναμη, δεδομένου ότι αυτή αυξάνεται σε 140 PS ή 100 PS/τόνο.
Σημειώνεται ότι το ψαλίδισμα των ελευθεριών των νέων οδηγών έχει απασχολήσει έντονα και τη Μ. Βρετανία όπου κατά καιρούς έχει προταθεί το «σταδιακά αναβαθμιζόμενο δίπλωμα οδήγησης» (Graduated Driving License). Αυτό θα επέβαλε μια δοκιμαστική περίοδο στους νέους κατόχους διπλωμάτων οδήγησης, κατά την οποία ισχύουν ορισμένοι περιορισμοί, όπως η απαγόρευση οδήγησης τη νύχτα, η απαγόρευση κατανάλωσης αλκοοόλ και οι περιορισμοί όσον αφορά τον αριθμό των συνομήλικων επιβατών.
Μόλις παρέλθει αυτή η δοκιμαστική περίοδος, οι περιορισμοί αίρονται και οι οδηγοί -δεδομένου ότι έχουν αποκτήσει εμπειρία πίσω από το τιμόνι- απολαμβάνουν τις ίδιες ελευθερίες με τους υπόλοιπους.
Το Graduated Driving License βρέθηκε ένα βήμα πριν την εφαρμογή του το 2018, όταν η πρώην πρωθυπουργός Τερέζα Μέι ζήτησε από το Υπουργείο Μεταφορών της χώρας να προχωρήσει σε σχετική ρύθμιση. Το υπουργείο, ωστόσο, απέρριψε την πρόταση και περιορίστηκε στην αναδιάρθρωση των μαθημάτων οδήγησης, με στόχο την ενίσχυση της εκπαίδευσης των νέων οδηγών.
Το GDL έχει καθιερωθεί σε πολλές πολιτείες των ΗΠΑ, περιοχές του Καναδά, τη Νέα Ζηλανδία, την Αυστραλία και τη Σουηδία.
Πηγή:[https://www.carandmotor.gr/nea/mploko-neoys-odigoys-aytokinita-den-mporoyn-odigoyn]