Αν υποψιάζεστε ότι ο κινητήρας του αυτοκινήτου σας έχει πλησιάσει ή έχει υπερβεί το όριο της ζωής του και κινδυνεύει να αφήσει την τελευταία του πνοή, τότε υπάρχουν έξυπνοι τρόποι ώστε να βεβαιωθείτε γι' αυτό.
Η διάρκεια ζωής ενός κινητήρας εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, οι οποίοι δεν σχετίζονται μόνον με τη χρήση αλλά και με τη συντήρηση.
Ακόμα και υπό ιδανικές συνθήκες, πάντως, ένας κινητήρας θα παραδώσει κάποια στιγμή το... πνεύμα του, οδηγώντας είτε στην αντικατάστασή του είτε στην επισκευή του.
Κρίσιμο σε αυτήν την περίπτωση είναι αντιληφθούμε όσο το δυνατόν ταχύτερα το πρόβλημα, αυξάνοντας σημαντικά τις πιθανότητες επιβίωσής του και περιορίζοντας αντιστοίχως το κόστος της επισκευής.
Ήχος κινητήρας
Ο ήχος και ο κραδασμός που παράγει η λειτουργία ενός κινητήρα αποτελούν μια σαφή ένδειξη της υγείας του. Στην περίπτωση, λοιπόν, που οι ηχητικές ή οι κραδασμικές συνήθειές του αλλάξουν, τότε το πιθανότερο είναι ότι βρίσκεστε μπροστά σε μια εν τη γενέσει της βλάβη.
Το συνηθέστερο πρόβλημα το οποίο μπορείτε να εντοπίσετε «ακούγοντας» τα όσα έχει να σας διηγηθούν οι κύλινδροι ενός κινητήρα είναι εκείνο της προανάφλεξης. Ένας «μεταλλικός» ήχος, ο οποίος συνηθίζει να μας επισκέπτεται στις χαμηλές στροφές λειτουργίας ενός κινητήρα, σηματοδοτώντας μια σοβαρή αρρυθμία στον κύκλο καύσης, στην οποία αν δεν δώσουμε σημασία θα καταλήξουμε με μια μόνιμη βλάβη στα έμβολα του κινητήρα.
Απώλεια ή διακοπές ισχύος
Η αδυναμία του κινητήρα να αποδώσει τα... αναμενόμενα μπορεί εύκολα να εντοπιστεί αλλά και να αντιμετωπιστεί από ένα εξειδικευμένο συνεργείο. Συνήθως οφείλεται στη δυσλειτουργία του συστήματος τροφοδοσίας καυσίμου του κινητήρα ή σε κάποιο ελαττωματικό εξάρτημα του ηλεκτρικού κυκλώματος.
Και στις δύο περιπτώσεις, η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπισή του μπορεί να μας γλιτώσει από τα χειρότερα και να περιορίσει το κόστος επισκευής. Η αντικατάσταση του φίλτρο καυσίμου ή των μπουζί μπορεί να δώσει τη λύση στο πρόβλημα, χωρίς να μπορεί κανείς να αποκλείσει το ενδεχόμενο ότι η ραθυμία του κινητήρα μπορεί να οφείλεται σε μια σοβαρότερη βλάβη.
Καυσαέρια
Η ποσότητα, η οσμή και το χρώμα των καυσαερίων που εκλύει ένα αυτοκίνητο αποτελούν ενδείξεις της σωστής λειτουργίας του κινητήρα. Αν λοιπόν εντοπίσετε κάποια διαφορά σε κάποια από τα παραπάνω χαρακτηριστικά τότε είναι πολύ πιθανόν ο κινητήρας του αυτοκινήτου σας να έχει υποστεί κάποια λιγότερο ή περισσότερο σοβαρή βλάβη. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του «μπλε» καπνού, ο οποίος επί της ουσίας μαρτυρά ότι στον θάλαμο καύσης του κινητήρα περνά ποσότητα λαδιού.
Ένας ακόμα εύκολος τρόπος ώστε να διαπιστώσετε, πριν φτάσετε στο συνεργείο, ότι ο κινητήρας αντιμετωπίζει πρόβλημα στεγανότητας είναι ο τακτικός έλεγχος της στάθμης των υγρών. Αν η στάθμη του ψυκτικού υγρού ή του λαδιού του κινητήρα μειώνεται χωρίς να παρατηρούνται διαρροές τότε είναι σχεδόν βέβαιο ότι στον θάλαμο καύσης δεν συχνάζει μόνο το μείγμα καυσίμου.
Διακυμάνσεις στη θερμοκρασία νερού
Οποιαδήποτε μικρή ή μεγάλη διακύμανση στη θερμοκρασία νερού του κινητήρα μαρτυρά κάποιο πρόβλημα στο σύστημα-κύκλωμα ψύξης του. Κι αυτό γιατί σε όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα η θερμοκρασία νερού παραμένει σταθερή, ανεξαρτήτως του φορτίου του κινητήρα ή των κλιματολογικών συνθηκών.
Μετά τον πρώτο έλεγχο, λοιπόν, ότι στο ψυγείο βρίσκεται η απαραίτητη ποσότητα ψυκτικού υγρού και ότι ότι το βεντιλατέρ λειτουργεί, θα πρέπει να κατευθυνθείτε στο πλησιέστερο σημείο συντήρησης και επισκευής ώστε να διαπιστωθεί τι προκαλεί τις διακυμάνσεις στη θερμοκρασία νερού του κινητήρα.
Διαρροή υγρών
Δεν χρειάζονται ιδιαίτερες γνώσεις και πολύ σκέψη ώστε να αντιληφθείς ότι οι κηλίδες λαδιού ή κάποιου άλλου υγρού κάτω από το αυτοκίνητό σου απαιτούν την προσοχή σου. Αν πρόκειται για λιπαντική ουσία και δη σκουρόχρωμη τότε η υγρό το οποίο έχει αρχίσει να σας εγκαταλείπει είναι το λάδι του κινητήρα. Αν πάλι η ουσία είναι άχρωμη και παχύρρευστη τότε πρόκειται για βαλβολίνη, πιθανότατα από το σύστημα μετάδοσης.
Ρελαντί
Η αδυναμία του κινητήρα να διατηρήσει σταθερό το ρελαντί αποτελεί ένα ακόμα σημάδι δυσλειτουργίας κάποιου υποσυστήματος. Αν η συχνότητα εμφάνισης του φαινομένου ενταθεί τότε θα πρέπει να αναζητήσετε και μάλιστα σύντομα τα αίτια του προβλήματος, ώστε να αποφύγετε τη πιθανότητα να βρεθείτε αντιμέτωποι με μια δαπανηρή επισκευή.
Δυσκολία εκκίνησης
Πέρα από μια αδύναμη μπαταρία, ο κύκλος ζωής της οποίας οδεύει προς το τέλος, η δυσκολία έναυσης ενός κινητήρα , μπορεί να οφείλεται σε άλλα, σοβαρότερα αιτία. Η φθορά στη μίζα ή ακόμα και στην αντλία βενζίνης είναι μερικά από αυτά, τα οποία απαιτούν περαιτέρω διερεύνηση.
Στην περίπτωση εκείνη, βέβαια, που η παλαιότητα ή χρήση της μπαταρίας δεν δικαιολογεί την πτώση της απόδοσής της, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί έλεγχος και στην απόδοση-λειτουργία του εναλλάκτη ώστε να διαπιστωθεί αν τροφοδοτεί με την απαιτούμενη ενέργεια το ηλεκτρικό κύκλωμα του αυτοκινήτου.
Πηγή:[https://www.carandmotor.gr/symboyles/mipos-o-kinitiras-toy-aytokinitoy-soy-pethainei]