Μόνο μια ειδική κατηγορία οχημάτων μπορεί να παραβιάζει τον ερυθρό σηματοδότη, αλλά υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Ποιες είναι αυτές.
Το να μην κόβει κανείς ταχύτητα στη θέα του κόκκινου φαναριού αποτελεί μια εγκληματική ενέργεια, μιας και μπορεί να πλευροκοπήσει έναν ανυποψίαστο μοτοσικλετιστή που περνάει νομότυπα τη διασταύρωση ή ακόμα και έναν πεζό που επιχειρεί να διασχίσει μια διάβαση.
Δεδομένων των κινδύνων που ενέχει αυτή η φονική ενέργεια, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας επιφυλάσσσει ιδιαίτερα αυστηρές ποινές για όσους δεν σέβονται τους φωτεινούς σηματοδότες.
Ειδικότερα, όποιος «καίει» το κόκκινο φανάρι τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 700 ευρώ και με αφαίρεση επιτόπου της άδειας ικανότητας οδηγού για 60 ημέρες, όπως ορίζεται στο άρθρο 6 «Φωτεινή Σηματοδότηση για την κυκλοφορία οχημάτων».
Σε περίπτωση, μάλιστα, που ένας οδηγός διαπράξει παραβίαση ερυθρού σηματοδότη για τρίτη φορά μέσα σε διάστημα 5 ετών, η άδεια οδήγησης αφαιρείται δια βίου.
Σεβασμό στα φανάρια οφείλουν να δείχνουν όλοι οι οδηγοί, εξαιρουμένης μιας μικρής μειονότητας οχημάτων που μπορούν να περνούν τον ερυθρό σηματοδότη όταν εκτελούν επείγουσα αποστολή.
Πρόκειται για τα οχήματα άμεσης ανάγκης ή οχήματα με τα οποία μεταφέρονται πρόσωπα που έχουν άμεσης βοήθειας και η προειδοποίηση γίνεται μέσω ειδικών συσκευών (φάροι, σειρήνες) και δεν δημιουργούν κινδύνους για τους λοιπούς χρήστες της οδού.
Η παράλειψη του ΚΟΚ
Ειδικότερα, οι οδηγοί των προαναφερθέντων οχημάτων δεν υποχρεούνται να τηρήσουν τις διατάξεις των άρθρων 12 έως 43 του παρόντος Κώδικα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι στις άνω μνημονευόμενες διατάξεις δεν αναφέρεται ρητά (ως εξαιρούμενη και μη δεσμεύουσα τον οδηγό του οχήματος αμέσου ανάγκης σε εκτέλεση σχετικής υπηρεσίας) η διάταξη του άρθρου 6 του ίδιου νόμου, που αφορά επίσης την ρύθμιση της συμπεριφοράς των οδηγών από φωτεινούς σηματοδότες.
Η απόφαση του Αρείου Πάγου
Σύμφωνα, ωστόσο, με την απόφαση 934 / 2021 του Αρείου Πάγου, η παράλειψη αυτή πρέπει να αποδοθεί σε νομοτεχνική ατέλεια. Ο ʼρειος Πάγος εκτιμά ότι καμία διάταξη του ΚΟΚ, που ρυθμίζει την συμπεριφορά των οδηγών δεν δεσμεύει τους οδηγούς των οχημάτων άμεσης ανάγκης σε περιπτώσεις άμεσης ανάγκης (και υπό την προϋπόθεση βέβαια, ότι αυτοί έχουν θέσει σε λειτουργία τα όργανα ηχητικής ή φωτεινής προειδοποίησης).
Εν ολίγοις, τα περιπολικά, τα ασθενοφόρα και τα οχήματα της πυροσβεστικής επιτρέπεται να περνούν με κόκκινο φανάρι, αρκεί να έχουν ενεργοποιήσει τους φάρους και της σειρήνες, να υπάρχει επείγον περιστατικό και δεν δημιουργούν κίνδυνο για τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου.
Πηγή:[https://www.carandmotor.gr/nea/poia-aytokinita-epitrepetai-pernoyn-kokkino-fanari]