Αφιερώνοντας μόλις λίγα λεπτά από τον ελεύθερό μας χρόνο, μπορούμε να διασφαλίσουμε την καλή υγεία του αυτοκινήτου μας και να αποτρέψουμε την εμφάνιση κοστοβόρων βλαβών.
Το αυτοκίνητο αποτελεί βασικό και αναντικατάστατο «εργαλείο» της ζωής μας, δεδομένου ότι φροντίζει για τις καθημερινές μας μετακινήσεις και αποτελεί τον «συνοδοιπόρο» μας στα μεγάλα ταξίδια.
Για να μπορεί, ωστόσο, το αυτοκίνητο να επιτελεί με αποτελεσματικότητα το σπουδαίο έργο του οφείλουμε να διασφαλίζουμε ότι βρίσκεται στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Σίγουρα, η ευλαβική τήρηση των service αποτελεί κάτι το αδιαπραγμάτευτο για την «υγεία» του οχήματός μας. Αλλά, η γενική συντήρηση του αυτοκινήτου δεν αρκεί από μόνη της.
Απαραίτητο κρίνεται να ελέγχουμε και εμείς οι ίδιοι την υγεία του αυτοκινήτου μας, αφιερώνοντας έστω μία ώρα τον μήνα από τον ελεύθερο χρόνο μας.
Ας δούμε, λοιπόν, τους ελέγχους που μπορούμε να κάνουμε μόνοι μας εύκολα και γρήγορα, ώστε να διασφαλίσουμε την υγεία του αυτοκινήτου, και να αποτρέψουμε την εμφάνιση κοστοβόρων ζημιών.
Ελαστικά
Το πόσο σημαντική είναι η καλή κατάσταση των ελαστικών του αυτοκινήτου μας δεν χρήζει επιστημονικής τεκμηρίωσης, μιας και αποτελούν το μοναδικό σημείο επαφής του οχήματος με το οδόστρωμα.
Η σωστή πίεση των ελαστικών είναι αδιαπραγμάτευτη, δεδομένου ότι από αυτή εξαρτάται τόσο η φθορά τους όσο και η κατανάλωση καυσίμου. Η μη προβλεπόμενη πίεση στα ελαστικά συνεπάγεται ανομοιόμορφη φθορά και μη σωστή επαφή με το δρόμο, κάτι που λειτουργεί εις βάρος της ασφάλειάς μας.
Ο έλεγχος της πίεσης των ελαστικών (σ.σ. πρέπει να γίνεται όταν αυτά είναι κρύα) δεν πρέπει να μας αγχώνει, μιας και μπορεί να γίνει εύκολα σε οποιοδήποτε πρατήριο υγρών καυσίμων κατά την επίσκεψή μας για τον ανεφοδιασμό του ρεζερβουάρ.
Επίσης, με έναν ολιγόλεπτο οπτικό έλεγχο μπορούμε να εντοπίσουμε τυχόν ξένα σώματα (βλ. ένα κομμάτι γυαλί ή ένα πετραδάκι) που έχουν σταθεί στα αυλάκια των ελαστικών, με αποτέλεσμα να ελλοχεύει ο κίνδυνος να τρυπήσουν το ελαστικό και το τελευταίο να αρχίσει να χάνει σταδιακά αέρα.
Επίσης, αν παρατηρήσουμε περιοχές με ανομοιόμορφη φθορά ή λεία σημεία, ενδέχεται να χρειάζεται ζυγοστάθμιση ή ευθυγράμμιση των τροχών.
Υγρά αυτοκινήτου
Στη συνέχεια, μπορούμε να ανοίξουμε το καπό και να ελέγξουμε τη στάθμη των διάφορων υγρών. Ένα από τα σημαντικότερα είναι το λάδι του κινητήρα, δεδομένου ότι μειώνει την τριβή και τη φθορά στα κινούμενα μέρη του μοτέρ.
Ο έλεγχος του λιπαντικού γίνεται οπτικά με το δείκτη λαδιού που υπάρχει στο μοτέρ του αυτοκινήτου μας, με την προϋπόθεση ότι έχουμε σταθμεύσει σε επίπεδο έδαφος και ο κινητήρας είναι κρύος. Αφαιρώντας το δείκτη από το δοχείο λαδιού, τον καθαρίζουμε με ένα μαντηλάκι ώστε να εντοπίσουμε τις γραμμές που ορίζουν το min και το max επίπεδο.
Εν συνεχεία επανατοποθετούμε τον δείκτη στο δοχείο και αφαιρούμε, ελέγχοντας ότι η στάθμη βρίσκεται ανάμεσα στις ενδείξεις. Με αυτόν τον τρόπο, ταυτόχρονα, ελέγχουμε και το χρώμα του λιπαντικού, το οποίο δεν πρέπει να' ναι πολύ σκουρόχρωμο. Εάν διαπιστώσουμε ότι έχει υπάρξει κάποια λογική απώλεια, τότε μπορούμε να συμπληρώσουμε λάδι.
Ένας ακόμα πολύ σημαντικό έλεγχος που πρέπει να κάνουμε αφορά στο ψυκτικό υγρό, το οποίο συνήθως είναι πράσινου, μπλε, η ροζ χρώματος.
Υπενθυμίζουμε ότι το ψυκτικό υγρό τοποθετείται στο ψυγείο του αυτοκινήτου και βοηθά στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του κινητήρα, την ίδια ώρα που λιπαίνει τα εξαρτήματα του συστήματος ψύξης που έρχονται σε επαφή με το νερό και αποτρέπει τη διάβρωση των μεταλλικών εξαρτημάτων.
Προτού αφαιρέσουμε την τάπα του ψυγείου και ελέγξουμε τη στάθμη του ψυκτικού υγρού πρέπει να διασφαλίσουμε ότι ο κινητήρας του αυτοκινήτου μας είναι κρύος. Στη συνέχεια βεβαιωνόμαστε ότι η στάθμη του ψυκτικού υγρού βρίσκεται μεταξύ των ενδείξεων min και max. Σε περίπτωση που είναι χαμηλότερη από το minimum, το υγρό χρειάζεται οπωσδήποτε συμπλήρωμα.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το ψυκτικό υγρό πρέπει να συμμορφώνεται με τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής.
Επιπροσθέτως, μπορούμε εύκολα να ελέγξουμε το υγρό φρένων, που εξασφαλίζει ότι τα φρένα στο αυτοκίνητό μας λειτουργούν σωστά, το υγρό υαλοκαθαριστήρων, όπως και το λάδι υδραυλικού τιμονιού που βοηθά το υδραυλικό τιμόνι να παραμένει «μαλακό».
Πηγή:[https://www.carandmotor.gr/idioktisia/glitoseis-hrimata-1-ora-ton-mina-aytokinito]