Μπορεί να μοιάζουν με εμπόδια στον δρόμο, αλλά η παρουσία τους είναι καθοριστική για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών.
Δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που στη θέα των εικονιζόμενων μαύρων καλωδίων στο δρόμο τρομάζουν, μιας και αγνοούν τον σημαντικό ρόλο που αυτά επιτελούν. Το τελευταίο διάστημα, μάλιστα, η παρουσία τους έχει επεκταθεί σε πολλές κεντρικές λεωφόρους της Αθήνας, με στόχο να εξομαλυνθούν οι κυκλοφοριακές συνθήκες στην πρωτεύουσα.
Πρόκειται για δύο εγκάρσια τοποθετημένα καλώδια που αποτελούν τμήμα μιας συσκευής μέτρησης κυκλοφοριακού φόρτου, έτερο κομμάτι της οποίας είναι ένα μπλε κουτί, στην άκρη του δρόμου.
Τα καλώδια είναι τοποθετημένα - σε παράλληλη διάταξη - ώστε να περνούν από πάνω τους τα αυτοκίνητα και να τα πατάνε. Ειδικότερα, κατά τη διέλευση των οχημάτων ο αέρας μέσα στο καλώδια συμπιέζεται και καταλήγει στον μετρητή, ένα κουτί που βρίσκεται στην άκρη του δρόμου.
Το συγκεκριμένο σύστημα καταγράφει όλα τα περάσματα των οχημάτων, συλλέγοντας πλήθος στοιχείων όπως είναι τα εξής: Ο βαθμός καταπόνησης του δρόμου από τα διερχόμενα αυτοκίνητα, η ταχύτητα που αναπτύσσουν οι οδηγοί και ο αριθμός των διερχόμενων οχημάτων σε ημερήσια (ή εβδομαδιαία) βάση.
Επιπροσθέτως, τα μαύρα καλώδια επιτρέπουν τον προσδιορισμό του είδους των οχημάτων που κυκλοφορούν καθημερινά στον δρόμο, μιας και ένα φορτηγό θα ασκήσει μεγαλύτερη πίεση στα καλώδια συγκριτικά με ένα αυτοκίνητο πόλης.
Στη συνέχεια, τα συλλεγόμενα στοιχεία αποστέλλονται στους αρμόδεις φορείς, οι οποίοι έχουν στα χέρια τους ένα χρήσιμο εργαλείο ώστε να προσδιοριστεί - μεταξύ άλλων - σε πόσο καιρό θα φθαρεί το οδικό δίκτυο ή αν απαιτείται η λήψη μέτρων για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών (π.χ. τοποθέτηση φαναριών κ.ο.κ.).
Για την τοποθέτηση αυτών των μετρητών κυκλοφοριακού φόρτου είναι οι δήμοι, πολλοί από τους οποίες χρησιμοποιούν τα μαύρα καλώδια στο πλαίσιο των Σ.Β.Α.Κ. (Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας) τα στρατηγικά σχέδια, δηλαδή, που καταρτίζονται με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στις αστικές περιοχές και τα περίχωρά τους και την ικανοποίηση των αναγκών για την κινητικότητα των ανθρώπων και τη μεταφορά αγαθών στις περιοχές αυτές.
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι παρόμοιο ρόλο διαδραματίζουν και οι επαγωγικοί βρόχοι, δηλαδή τα «μαύρα» κοψίματα που τοποθετούνται επίσης στους δρόμους και τα συναντάμε σε πολλούς κεντρικούς δρόμους της Αθήνας.
Πηγή:[https://www.carandmotor.gr/nea/mayra-kalodia-gemisei-dromoys-tis-athinas]